Nfl-National Football League

A játéktér:
Az amerikai futballt egy labdarúgó pályához hasonló méretű játéktéren játsszák. A pálya hossza 120 yard (110 méter), szélessége 53 1/3 yard (49 méter). A pálya hosszanti határvonalát az európai focinál megszokott módon oldalvonalnak (sideline), a keresztirányú határát pedig alapvonalnak (end line) nevezzük. A játék a pálya középső 100 yardján zajlik, két végén egy-egy 10 yard hosszúságú célterület (végzóna vagy end zone) található. A játékteret 5 yardonként egyenes vonalak keresztezik, és minden yardot úgynevezett hashmarks jelöl, ami a labda pontos elhelyezéséhez szükséges. A félpályát jelző vonal és az end zone határát jelölő vonal (goal line) közötti távolság 10 yardonkét számozva van.
A két end line közepén egy-egy fordított villára emlékeztető kapu van felállítva (régen a kapuk a goal line közepén helyezkedtek el, de később hátra vitték őket az alapvonalra, mert a játékosok sokszor nekiütköztek, amikor befutottak a célterületre).

A játékosok:
A futballt két 11 főből álló csapat játssza. Minden csapat három egységből áll: támadók (offense), védők (defense), speciális csapatrész (special team). Az egyes csapatrészeken belül minden játékosnak megvan a maga speciális feladata. A játék jellegéből és a rengeteg sérülésből adódóan az együttesek sok játékost kell hogy foglalkoztassanak (az NFL-ben egy csapat játékoskerete 53 főből áll). A roster mérete mellett a csapatot irányító edzői stáb létszáma sem csekély, mivel minden csapatrésznek, és azon belül az egyes pozícióknak a munkájáért is külön szakember felel (pl.: offenzív koordinátor, defenzív koordinátor, quarterback edző, linebacker edző … stb), akik a vezetőedző (head coach) koordinálása alatt teszik a dolgukat.

A játék célja:
A játék célja természetesen a győzelem, amit úgy tud kivívni az egyik küzdő fél, ha több pontot szerez a másiknál. Pontszerzéshez a labdát az ellenfél végzónájába kell juttatni, vagy a kapuvasak közé kell rúgni, amelynek eléréséhez minél beljebb kell nyomulni az ellenfél területére. Az amerikai futball tehát a területszerzés játéka, ennek megfelelően a szabálytalanságokért sem sárga vagy piros lapokkal, hanem területvesztéssel kell bűnhődnie a vétkes alakulatnak. 

A pontszerzési lehetőségek:
Touchdown (TD) (6 pont): Akkor következik be, ha valaki a játékosok közül az ellenfél célterületére viszi be a labdát, vagy az irányító a célterületen álló társának dobja a labdát, aki mindkét lábával érinti a földet, az elkapott labdával a kezében. TD-t elérhet a védő és a támadócsapat is. A védő labdaszerzés után közvetlenül, a támadó pedig egy akciósorozat végén (lehet passz vagy futás eredménye is). 
Field Goal (FG) (3 pont): Ezt csak a támadó csapat speciális egysége szerezhet. Akkor kerül rá sor, ha a támadó csapat három kísérletből nem tesz meg 10 yardot és negyedikre a kapura lövést választják. Akkor sikeres, ha az U alakú kapu szárai közt megy be az U keresztszára fölött. 
Safety (2 pont): A védőcsapat akkor éri el, ha a támadóegység labdás emberét annak saját célterületén szerelik. Ez ráadásul a támadási jog átadásával (kickoff) is jár. Bár igen-igen ritka, elméleti szinten létezik az egypontos safety is.
Two point conversion (2 pont): Úgynevezett kétpontos kísérlet, TD után van rá lehetőség. A két pontért át kell vinni újra a labdát a gólvonalon, az NFL-ben a 2 yardos vonalról indulva, 1 kísérletből, hasonlóan a Touchdownhoz. Amennyiben ezen játék vagy az XP rúgás során a védelem megkaparintja a labdát és beviszik azt ellenfelük célterületére, akkor ők gazdagodnak két ponttal.
Extra point (1 pont): Szintén TD után van rá lehetőség, ez az általános választás. 2015-től az NFL-ben ez egy 33 yardos mezőnygól-kísérlet a kapuval szemben.


A játékidő:
A mérkőzések négy, egyenként 15 perces negyedből állnak (a HS-ben a negyedek 12 percesek). A második negyed után félidő következik. A mérkőzések természetesen nem csak másfél óráig tartanak, hisz játék közben többször is megállítják az órát (pl.: támadáscsere, szabálytalanság, labdával történő pályaelhagyás esetén), és nem szabad megfeledkezni az edzők által kezdeményezhető időkérésről (timeout, félidőnként három) illetve a bírói ítélet felülvizsgálatának lehetőségéről (challenge) sem.
Ha a játékidő végén az eredmény döntetlen, akkor hosszabbítás (overtime) következik, amelynek hossza - az NFL-ben - szintén 15 perc. Ha ez idő alatt az egyik csapat pontot szerez, akkor vége a mérkőzésnek, vagyis a hirtelen halál szabálya van érvényben (kivéve az első drive-ban elért mezőnygól esetén, erre még van lehetősége válaszolni az ellenfélnek). Az alapszakaszban hosszabbítás utáni döntetlen esetén is vége az összecsapásnak, rájátszás esetén azonban újabb overtime period következik. Az NCAA-ben és a középiskolában (és a magyar bajnokságban, mivel itthon is az egyetemi szabályrendszert követik) nem lehet döntetlen, az egyik fél az ellenfél 25 yardosáról kezdi meg az előretörést, amire "válaszolni" aztán a másik félnek is lehetősége nyílik, szintén ugyanolyan helyzetből.